Wanneer je je als ondernemer richt op de zakelijke markt dan kan het soms lastig zijn om klanten te vinden die ook regelmatig een order plaatsen. Veel ondernemers geven de voorkeur aan een vaste leveringsovereenkomst. Online bestellen vinden ze maar lastig en tijdrovend. Toch kun je als bedrijf ervoor zorgen dat jouw B2B klanten toch bij je terugkomen.
Zorg voor bestelgemak voor je klant
Ondernemers hebben vaak heel wat op hun to do lijst staan. Het regelen van bestellingen staat meestal niet bovenaan, omdat er veel tijd mee gemoeid kan zijn. Je kunt het je zakelijke klanten makkelijk maken door ze een OCI koppeling aan te bieden met hun eigen administratie. Op die manier kan je zakenpartner snel en gemakkelijk bestellingen plaatsen. Zeker voor herhaalde leveringen kan dit erg gemakkelijk zijn. Als een klant bij jouw webshop elke week of elke maand een identieke bestelling doet, dan is het natuurlijk heel fijn als een inkoper of secretaresse dat met een paar muisklikken kan regelen. En ook als een ondernemer dit zelf doet is het natuurlijk fijn als het niet te veel tijd kost.
Zo val je op bij zakelijke klanten
Voordat je je klanten betaalgemak aanbiedt is het natuurlijk eerst zaak om ze voor je te winnen. Dat doe je door een goede B2B e-commerce campagne. Zakelijke klanten benader je op een andere manier dan consumenten. Bijvoorbeeld met een offerte op maat, gericht op grotere aantallen. Een zakelijke klant bestelt immers niet 1 of 10 balpennen, hij wil er 500. Met logo. En een half jaar later wil hij er opnieuw 500, en dan het liefst niet weer die hele bestelprocedure doorlopen. Jij als leverancier weet immers wat de klant wil. Je kunt de bestelling gewoon herhalen en daardoor sneller uitleveren. Maar ook voor andere herhaalde bestellingen geldt dit principe uiteraard.
Zakelijke klanten aan je binden
Een zakelijke klant bind je niet alleen aan je bedrijf door de laagste prijs te bieden. Kwaliteit en goede service zijn minstens zo belangrijk. Een zakelijke afnemer wil vaak wat meer betalen als hij daarmee kan rekenen op stipte levering en goede service. Dit zijn zaken waar je op in kunt spelen. Dat begint al met een website die duidelijk en goed toegankelijk is. Een zakelijke klant weet doorgaans precies wat hij wil en heeft daarom minder uitleg nodig dan een consument. Daar staat tegenover dat de klant als hij een vraag heeft zo snel mogelijk antwoord wil, zodat de bestelling kan worden afgerond en geplaatst. Als dat zo veel mogelijk via standaard procedures kan, dan scheelt dat veel kostbare tijd. En dat is nu juist hetgeen waar veel ondernemers chronisch gebrek aan hebben. Door hier op in te spelen zorg je ervoor dat een zakelijke klant graag juist bij jouw online shop zijn bestellingen plaatst. Als dat dan ook nog mond tot mond reclame oplevert bij collega ondernemers dan zit je helemaal goed.