Nu steeds meer particulieren overstappen naar een elektrische of hybride auto, denken ook ondernemers na over die stap. Elektrische bestelbusjes en ook vrachtwagens zijn er al volop, maar de investering houdt velen nog tegen. Een elektrische vrachtwagen is anno 2024 drie keer zo duur als een wagen op diesel. Er is in Nederland wel een mogelijkheid voor subsidie, maar die pot is tot nu ieder jaar binnen de kortste keren leeg. De overheid wil dolgraag dat ook vrachtwagens elektrisch worden, want de vervuiling door diesels levert een significante bijdrage aan de uitstoot van CO2. Daar komt bij dat steeds meer gemeenten om die reden vrachtwagens weren uit de binnensteden.
Transport naar het buitenland
Als transportondernemer is er nog een ander punt waar je rekening mee moet houden als je besluit om elektrisch te gaan rijden. Ga je met een transport naar Frankrijk dan moet je vooraf goed uitzoeken op welke plekken je de accu van de vrachtwagen kunt bijladen. Dat kan nog lang niet overal. Daarnaast zijn er oplaadpunten waar het aansluiten in de rij is. Op die manier kan met het moeten laden van de accu’s veel tijd verloren gaan. Zeker bij transport van een bederfelijke vracht is dat natuurlijk niet de bedoeling. Maar desondanks kan er vanwege deze beperkingen het nodige misgaan onderweg voor de chauffeur.
Meer laadpunten
De verwachting is wel dat er de komende jaren meer laadpunten bij komen. Een probleem daarbij is wel dat de capaciteit van menig stroomnetwerk aan zijn max zit. Dat is zelfs in het welvarende Nederland het geval. Daardoor is het dus niet mogelijk om overal in Europa zomaar laadpunten voor elektrische auto’s te realiseren. Als je als transporteur een transport naar Italië hebt en je wilt dit met een elektrische vrachtwagen doen, dan is het dus verstandig om vooraf uit te zoeken waar de accu’s kunnen worden geladen. Daarnaast moet de chauffeur zich uiteraard ook nog houden aan de regels voor de Rijtijdenwet. Als een chauffeur te lang doorrijdt kan dat een forse boete opleveren.
Hoe ziet de toekomst eruit?
De regeringen van Europese landen willen dat er vanaf 2030 geen nieuwe personenauto’s meer worden verkocht met een verbrandingsmotor. Of dat streven gehaald gaat worden is nog maar de vraag. Elektrische auto’s zijn nog altijd fors duurder dan auto’s op benzine of diesel. Voor vrachtwagens geldt dat ook. Wil een transportbedrijf investeren in een elektrisch wagenpark dan moet er flink wat geld op tafel komen. Banken willen vaak wel meewerken aan verduurzaming door een lening te verstrekken. Maar die moet natuurlijk wel worden terugverdiend en terugbetaald. Dat is een groot risico. Anderzijds is het zo dat er voor transporteurs voldoende werk is. Het vervoeren van goederen van A naar B is immers iets dat niet gemakkelijk op een andere manier kan worden geregeld dan over de weg. Transport per schip duurt vaak te lang en door de lucht is te kostbaar en een te grote belasting voor het milieu.