In de arbeidsmarkt van vandaag de dag kun je eigenlijk als werkgever niet meer achterblijven waar het gaat om flexibel werken. Zowel qua tijden als qua plek is hybride werken het nieuwe werken. Uiteraard wanneer het mogelijk is, maar met een beetje creativiteit is dat vaak het geval. Het is dan ook aan te raden de mogelijkheden hieromtrent te verkennen en niet te lang te wachten voordat je dit implementeert. De kosten vallen vaak reuze mee. Sterker nog; wanneer je het goed doet kun je zelfs goedkoper uit zijn. Hoe jij start met hybride werken en welke zaken je daarvoor moet regelen? Lees snel verder.
Goed internet
Nummer één voor een goede kans van slagen van online werken is goed internet. En dat het ene internet het andere niet is, dat is tegenwoordig echt een illusie. Wanneer je overgaat op hybride werken dan zul je niet meer genoeg hebben aan goed vast internet op kantoor, maar is er meer nodig. Kijk dan eens naar de mogelijkheden voor 5G voor ondernemers. Dit is fantastisch goed internet waarbij je personeel overal kan werken waar ze maar willen vanaf hun smartphone. De kosten vallen uiteindelijk sterk mee en de winst is erg groot. Nooit meer verwarrende overleggen of vertraagde berichten, met 5G heb je het beste van het beste. En vergeet ook niet deze kosten mee te nemen bij de jaarlijkse belastingaangifte, bij een zakelijk internet abonnement is hiervan het grote voordeel dat er geen twijfel ontstaat.
Investeren in werkplek
Wanneer je start met hybride werken mag je er niet simpelweg vanuit gaan dat personeel zelf wel even een goede werkplek inclusief de nodige spullen regelt. Je zult hier als werkgever ook een steentje aan bij moeten dragen. Een tegemoetkoming in de kosten -zowel voor eenmalige investering voor een goed bureau als een vaste vergoeding voor vaste lasten- is heel logisch. Je krijgt hier als werkgever op meerdere punten iets voor terug. Je werknemers zullen met meer plezier en minder (lichamelijke) klachten hun werk kunnen doen, maar ook de efficiëntie neemt toe wanneer zij goede spullen hebben om vanuit te werken. Ten slotte is er ook een besparing voor de werkgever wanneer mensen structureel thuis gaan werken. Je hebt een minder groot kantoor nodig en ook de vaste lasten (schoonmaak, koffie/thee, energie) zullen dalen. Wacht dan ook niet te lang met kijken naar een kleinere ruimte voor je kantoor. Kortom, hybride werken is voor veel mensen een enorm voordeel wanneer ze met een nieuwe baan starten. Het geeft veel vrijheid maar het brengt voor de werkgever ook een aantal zaken met zich mee waarvan het goed is om ze op voorhand te regelen. Want alleen wanneer je het vanuit de werkgever goed regelt op voorhand, zul je ook daadwerkelijk de voordelen voor het personeel tot uiting laten komen. Maar wacht er niet te lang mee, de arbeidsmarkt is zeer concurrerend en voor je het weet stappen je personeelsleden over naar een bedrijf waar wel deze mogelijkheid aanwezig is. Succes!